Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی پرواز همای در رابطه با آلبوم جدید خود گفت: این آلبوم به زودی با آهنگسازی حسین پرنیا منتشر می‌شود که یک قطعه آن شعری از ناصرالدین شاه قاجار وجود دارد.

این خواننده در نشستی مجازی که در صفحه اینستاگرامی «هزار صدا» برگزار شد در رابطه با آلبوم جدید خود، اظهار کرد: آلبوم من با آهنگسازی حسین پرنیا که به‌زودی منتشر خواهد شد، شامل ملودی‌ها و تنظیم‌های بسیار خوب است و حتی در این آلبوم آوازهایی به شیوه اساتید قدیمی در ردیف‌های همایون و شور خوانده‌ام که اصالت خود را در موسیقی ایرانی حفظ کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: من کمی پر جرئت‌تر از دیگران هستم و خود را در محدودیت قرار نمی‌دهم که فقط آثار سبک خودم را بخوانم‌. با آثار و اشعار خودم به شهرت رسیده‌ام، اما لازم است که گاهی یکنواختی از بین برود. اکنون در جایگاهی قرار گرفته‌ام که حتی اگر آهنگسازی کاری را برای من می‌سازد، یا کاری را به من پیشنهاد می‌کند، آن کار را مخصوص صدای من ساخته است.

همای خاطرنشان کرد: یکی از نکته‌های جالب همکاری‌ام با آقای حسین پرنیا همین نکته است که ایشان تمام آهنگ‌ها را برای صدای من ساخته و حتی شعرها را با توجه به سبک و سیاق من انتخاب کرده است. اصولاً اگر فردی آهنگی برای من بسازد که باب میل من نباشد در کار او دخالت خواهم کرد، اما حسین پرنیا آنقدر کارها را خوب و متناسب با صدای من ساخته است که هیچ دخالتی نداشتم. شعرها در این آلبوم کاملاً به‌جا انتخاب شده و حتی شعری از ناصرالدین شاه قاجار در این آلبوم وجود دارد که آهنگ خوبی بر روی آن گذاشته شده است.

این خواننده تصریح کرد: همیشه خواسته‌ام که جدا از سبک ویژه خودم -استایل موسیقی سنتی ایرانی که دیگر خیلی از افراد در آن حیطه کار نمی‌کنند- فعالیت کنم. خیلی از افرادی که شهرت دارند و این فرصت را دارند که به موسیقی ایرانی بپردازند، به دنبال کارهای مدرن و نو هستند. افرادی که در فضای موسیقی ایرانی هستند و بیشتر از موسیقی ارکسترال استفاده می‌کنند نیز خیلی آثارشان شنیده نمی‌شود. ما که مخاطب داریم نباید فراموش کنیم که کار اصلی ما موسیقی ایرانی است و استایل کارهایی مانند آثار پرویز مشکاتیان، لطفی و پایه‌ور نباید از بین برود و وظیفه داریم که در کنار کارهای دیگر، آن سبک از کارها را هم به صورت به‌روز انجام دهیم.

وی با بیان این‌که «آثار زیادی تولید می‌کند، اما در منتشر کردن آن‌ها کمی احتیاط به خرج می‌دهد»، عنوان کرد: به نظر من آهسته‌آهسته کار کردن، اما کار خوب منتشر کردن بهتر از این است که خواننده کارهای زیادی منتشر کند و مخاطبان خود را خسته کند. من کمی برای انتشار آلبوم‌هایم احتیاط می‌کنم و سعی می‌کنم که با پخش آثار زیاد تکرار به وجود نیاورم.

همای در خصوص همکاری خود با آرش و مسیح در آهنگ «بوی شمال»، اظهار کرد: آرش و مسیح خدمت بزرگی به موسیقی کردند و حداقل با این کار، موسیقی متفاوتی بر سر سفره شنیداری مخاطبان خود گذاشتند و آن‌ها را با این نوع موسیقی آشنا کردند. در آینده هم اگر اثری در همان کیفیت باشد و در همان حد اثرگذاری داشته باشد، حتماً تکرار خواهم کرد و همکاری خواهم داشت. خیلی از افراد در روز انتشار آهنگ انتقاد می‌کردند که چرا من این کار را انجام داده‌ام، اما اکنون می‌بینیم که یکی از پرمخاطب‌ترین آهنگ‌هایی که در چندین سال اخیر منتشر شده آهنگ «بوی شمال» است. این کار خیلی بازتاب خوبی داشت و بسیاری از مخاطبان موسیقی پاپ به وسیله این کار به سمت موسیقی سنتی و محلی هم کشیده شدند.

این خواننده در رابطه با این‌که «چرا موزیک ویدئو برای آثار خود تولید نمی‌کند»، گفت: خیلی اهل تولید موزیک ویدئو نیستم و به سبک موسیقی من نیز موزیک ویدئو نمی‌خورد و برای موسیقی پاپ است که باید موزیک ویدئو تولید شود. من ترجیح می‌دهم که روی موسیقی‌ام فیلم کوتاه نوشته شود، اما با این‌که موزیک ویدئو برای آثارم ساخته شود موافق نیستم‌. در آن کار مشترک با مسیح و آرش نیز ناگزیر بودم که در کنار آن ها حضور داشته باشم‌.

می‌خواهم از شعر محاوره در موسیقی سنتی استفاده کنم

وی با اشاره به این‌که «می‌خواهد از شعر محاوره در تولید موسیقی سنتی و ایرانی استفاده کند»، عنوان کرد: به تازگی با خودم درگیر هستم که آیا شعر محاوره را در موسیقی ایرانی بیاورم و بخوانم یا نه. این کار باید خیلی با احتیاط انجام شود که خواننده را زیر سوال نبرد. آثاری که با ملودی محلی و بر روی شعر محاوره خوانده می‌شود، برای مخاطب قابل حل است، اما این‌که بر روی موسیقی ایرانی این‌کار را انجام دهیم ممکن است با انتقاد روبه‌رو شود. تیر انتقادها همیشه به سمت ما است و اگر این کار را انجام دهیم ممکن است نسبت به ما این نقد را بکنند که ما از موسیقی ایرانی خارج شده‌ایم‌.

همای افزود: همایون شجریان نیز اکنون کارهایی ساخته است که با اشعار محاوره و در فضای موسیقی ایرانی است، اما خیلی از افرادی که انتظار از آن‌ها نمی‌رفت از همایون انتقاد کردند که او موسیقی پاپ اجرا می‌کند. در صورتی ‌که من اعتقاد دارم که این‌طور نیست و تلاش بر این می‌شود که ادبیات محاوره امروزی را در قالب موسیقی ایرانی و سنتی بیاورند.

این خواننده در رابطه با این‌که «آیا کلاس آموزش خوانندگی برگزار خواهد کرد یا خیر»، گفت: اکنون وقت این‌که آموزش بدهم را ندارم‌. به نظرم آموزش‌دادن رسالت و مسئولیت می‌آورد و نمی‌توان به فردی برای یک دفعه چیزی یاد بدهید و بعد دیگر وقت نداشته باشید که آن را ادامه بدهید. وقتی شاگردی پیش یک استاد می‌آید هم از نظر زمان هزینه می‌کند و هم از نظر احساسی؛ بنابراین باید تمام وقت را گذاشت و به او چیزهایی یاد داد که خروجی آن خیلی خوب باشد و بعد وقتی در جایی خود را به عنوان شاگرد تو معرفی می‌کند صلاحیت داشته باشد. 

وی ادامه داد: احتیاط برای این که شاگرد قبول کنیم واجب است و ترجیح می‌دهم هنگامی که خیلی کم‌کار و خسته شدم تمام تجربیاتم را در اختیار شاگردان بگذارم. البته اگر فردی را مانند خودم پیدا کنم که شباهت به گذشته من داشته باشد و عاشق این باشد که یاد بگیرد و پشتکاری که من مدنظرم است را داشته باشد در هر شرایط سعی می‌کنم که آموزش های زیادی به او بدهم‌.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری پرواز همای ناصرالدين شاه آلبوم موسيقي موسیقی موسیقی ایرانی موسیقی سنتی موزیک ویدئو شعر محاوره حسین پرنیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۴۷۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی کتاب شد/ خواندن چند پژوهش

به گزارش خبرنگار مهر، سه اثر پژوهشی تالیفی در حوزه های های مختلف موسیقی با تالیف پریچهر خواجه نوازنده و مدرس موسیقی، سپهر سراجی پژوهشگر موسیقی و کلارنس جی همیلتون در قالب آثار جداگانه پیش روی مخاطبان قرار گرفته اند.

افزایش مهارت در نوازندگی قانون با کتاب «مضراب»

کتاب «مضراب -جلد دوم» عنوان اثری جدید در قالب تمرین ها و قطعاتی برای ساز قانون به قلم پریچهر خواجه از نوازندگان عرصه نوازندگی قانون است که توسط نشر «ماهور» منتشر شده است:

خواجه درباره این کتاب نوشته است:

«مجموعه‌ مضراب رویکردی آموزشی دارد و با هدف گسترش کارگان مکتوب و اجرایی ساز قانون و تقویت مهارت نوازندگان طراحی و تنظیم شده‌ است. کتاب اول شامل ۳۰ تمرین با توجه به تکنیک‌های گوناگون بود و کتاب حاضر (مضراب ۲) شامل ۲۵ تمرین با تمرکز بر تکنیک‌های گسترش‌یافته و ۱۵ قطعه‌ ضربی است. تمرین‌ها و قطعات مجموعه‌ مضراب نیز با الهام از موسیقی ایرانی نوشته‌شده و حاصل ذهنیات و تجربیات پیوسته‌ نگارنده در نوازندگی و آموزش، طی سالیان متمادی است.

لازم به ذکر است که برای بهره‌گیری از این مجموعه، داشتن مهارت‌های پایه‌ نوازندگی قانون ضروری است و از این‌ رو مضراب برای نوازندگان سطح متوسط به بالا پیشنهاد می‌شود.»

«آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایران» و مساله هویت کتاب شد

یکی دیگر از کتاب های تازه منتشر شده حوزه موسیقی «آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایران - گفتمان ها و مساله هویت» نام دارد که با تالیف سپهر سراجی و مقدمه ساسان فاطمی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

سراجی درباره این اثر نوشته است:

«در دوران نوجوانی که بسیار پیگیر مباحث نظری، به‌ویژه مساله‌ نوگرایی و ضرورت آن، در حوزه‌ موسیقی ایرانی بودم، موضوع چندصدایی در موسیقی ایرانی بحثی داغ و پرطرفدار بود.

دغدغه و سودای موسیقیِ ایرانی چندصدایی‌ شده به اَشکال مختلف در آثار و گفتار موسیقی‌دانان ایرانی موج می‌زد و همچنان نیز کمابیش ادامه دارد. در همین دوران و هنگام تحصیل در رشته‌ آهنگسازی کم‌کم متوجه شدم که اگر به جای طرح این سوال که «موسیقی ایرانی را چرا و چگونه باید چندصدایی کرد؟»، بپرسیم: «بنیادها و مبانی نظری آهنگسازی در موسیقی ایرانی چیست؟»، آنگاه می‌توانیم به سوال نخست نیز راحت‌تر پاسخ دهیم، چراکه چندصدایی خود یکی از سرفصل‌های دانش و فنی بزرگ‌تر، یعنی آهنگسازی، محسوب می‌شود.

بنابراین با مرور زمان به این نتیجه رسیدم که باید پرسش‌ها به‌جای چندصدایی، هارمُنی و کنترپوان، به چیستی، چرایی و چگونگی «آهنگسازیِ موسیقیِ ایرانی» معطوف شود.»

خواندن یک کتاب با موضع «لمس کلاویه و بیان موسیقایی»

کتاب «لمس کلاویه و بیان موسیقایی» نوشته کلارنس جی‌همیلتون و ترجمه‌ حمید براری دیگر اثری است که این روزها پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

در توضیح این کتاب آمده است:

«اگر نجاری بخواهد خانه ای چوبی بسازد، باید ابزار آلات کاملاً تیزی داشته باشد و همین طور در به کارگیری این ابزار هر جا که لازم باشد تبحر داشته باشد.

او باید قادر باشد که نقشه معمار را به‌ خوبی دنبال کند و دورنمای کافی برای معماری تکمیل شده داشته باشد.

به همین شکل یک پیانیست باید انگشتان و ماهیچه هایی داشته باشد که هنگام اجرا در مواقع بغرنج او را یاری دهند؛ او باید بتواند کلاویه ها را برای خلق درجات صدا به اندازه لمس کند.

همچنین باید قادر باشد طرح کلی و همین طور جزییات یک قطعه را آن طور که مورد نظر آهنگساز بوده است دنبال کند.

در کتاب پیش رو پیشنهاداتی برای به کارگیری از این ابزارها برای رسیدن به هدف فوق ارایه می دهیم.»

کد خبر 6092797 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • شب نغمه‌های اذان ایرانی روی صحنه می‌رود
  • سامان احتشامی در تهران کنسرت برگزار می‌کند
  • پوستر جدید «نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی» منتشر شد
  • پشت‌پرده محبوبیت تیلور سوئیفت چیست؟
  • یادمانی برای مرحوم غلامحسین بنان در فرهنگسرای ارسباران
  • پشت پرده محبوبیت تیلور سوئیفت در ایران
  • یادمان غلامحسین بنان در فرهنگسرای ارسباران
  • پشت پرده محبوبیت تیلور سوئیفت در ایران | وقتی او در مورد پایان رابطه عاطفی خود حرف می‌زند...
  • آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی کتاب شد/ خواندن چند پژوهش
  • یک درگذشت، خبرهایی از حج و پخش ۳ سریال جدید از تلویزیون